EST

TOY metoodika ülevaade

Nüüd, kui oleme TOYd kasutanud 4 aastat, siis on saanud meile oluliselt selgemaks, kuhu see laiemal haridusmaastikul asetub.
Esiteks tuleb taaskord rõhutada, et Tiimiakatemia metoodika, mis loodi 25a tagasi on olnud ülimalt innovatiivne ja teed rajav. Nüüdseks on enamik TA metoodika elemente jõudnud kõigisse haridusastmetesse ja mingis mõttes see ongi sama, mis "uuenenud õpikäsitlus". Samas, ei saa öelda, et TA kaudu oleks uuendused haridussüsteemi jõudnud - pigem korjas metoodika rajaja Johannes Partanen kokku kõik sel hetkel kättesaadavad innivatiivsed mõtted, kuidas inimesed kõige paremini õpivad, kuidas neid protsesse toetada jne. Ta luges sadu raamatuid organitsioonide arendamisest, õppimisest, äri tegemisest jne ja pani need kokku süsteemiks, et Tiimiakatemias ettevõtjaid koolitada. Ärivaldkonnas toimuvad asjad märksa kiiremini, sest "raha paneb rattad käima".
Haridussüsteem uueneb teadupärast palju aeglasemalt ja nõnda on alles nüüd saanud need teadmised põhivoolu uuenduskõneks.

Aga tuleme siiski TOY mudeli ülevaate juurde tagasi. Mis on siis selle asja tuum?
1. meeskondlik õppimine (tiimiõpe)
2. õppimine läbi tegevuse (kogemuspõhine õpe)
3. õpetaja asemel on tiimicoach (kes vastavalt vajadusele on kas pigem mentor või coach)

Seega asja tuum ei ole ettevõtluse õpe vaid pedagoogiline metoodika, mida on lihtne rakendada mis-iganes valdkonnas. Ja tegelikult rakendasime kahte esimest printsiipi oma koolis juba varem - meeskondlike eksamite või erialaprojektide puhul. Kõige keerulisem ongi olnud küsimus, kuidas olla mitte-õpetaja, sest ikka tundub kõige lihtsam õpetamise viis õppijatele öelda, kuidas asjad "päriselt käivad" või "õige" on.

Kui nüüd vaadata teiselt poolt, mis see TOY õigupoolest on, tuleb välja, et see on õppijate õpikogukond (learners' community), millest järjest enam ka Eesti hariduses räägitakse....