Õppekava Arendusmeeskondade juhtimine ettevõtlusõppes
Projekti Entretoy raames ja koostöös Tartu Ülikooli haridusuuenduskeskusega koostati lisaerialamooduli õppekava tasemeõppes osalevatele tulevastele ja töötavatele pedagoogidele: Arendusmeeskondade juhtimine ettevõtlusõppes.Moodle asukoht Kontakt: Marge Täks, marge.taks@ut.ee
ÕPPEAINE ÜLDANDMED
1 |
ÕPPEAINE KOOD ja NIMETUS (eesti ja inglise keeles) |
Arendusmeeskondade juhtimine ettevõtlusõppes |
2 |
STRUKTUURIÜKSUS |
Institute of Education / haridusteaduste instituut |
3 |
KOGUMAHT (EAP) |
6 EAP |
4 |
KESTUS SEMESTRITES |
1 semester |
5 |
ÕPPEAINE ON VÕTA RAAMES ASENDATAV (Jah/ei) |
Ei No |
6 |
ÕPPEAINE EESMÄRGID (eesti ja inglise keeles) |
Aine eesmärgiks on arendusmeeskonna juhtimiseks vajalike planeerimis-, koostöö- ja analüüsioskuste omandamine ja arendamine, mille tulemusena oskab õppija kasutada erinevaid meeskonnajuhtimise metoodikaid ja toetada meeskonna arengu protsesse. Õpetajakoolituse kontekstis on lisaeesmärgiks õpetajate meeskonna võimekuse omandamine õpilaste projhektipõhiste meeskondade juhendamisel. |
7 |
ÕPPEAINE ÕPIVÄLJUNDID (eesti ja inglise keeles) |
Õppeaine edukalt läbinud üliõpilane: · Mõistab meeskonna- ja grupitöö eeliseid ja puudusi ning rakendusvõimalusi võrreldes individuaaltööga; · Oskab anda õppeprotsessis vastutuse õppijale/meeskonnaliikmele, suurendades tema ettevõtlikkust; · Oskab suunata nii õpetajate/juhendajate kui õppijate meeskondi oma tegevust analüüsima ja üksteisele tagasisidet andma; · Oskab toetada probleemide analüüsimist ja lahendamist meeskonnas; · Oskab juhtida loov- või arendusprojekti, kasutades erinevaid disainijuhtimise meetodeid ja põhimõtteid; · Mõistab meeskonnajuhi isikliku arengu ja tegevuse analüüsi olulisust meeskonna ja õppijate juhtimisel; · Oskab lõimida omandatavaid teadmisi ja oskusi varasemate õpikogemustega. |
8 |
ÕPPEAINE LÕPPHINDAMINE |
Mitteeristav |
9 |
SISU LÜHIKIRJELDUS (eesti ja inglise keeles) |
Õppeaine läbimine võimaldab üliõpilasel omandada põhilised teadmised ja oskused järgmistel teemadel: - Meeskonna olemus, tüübid ja arenguprotsessid. - Juhi roll ja juhtimisstiil meeskonnas – juht, coach, õpetaja, mentor, nõustaja. - Mäng meeskonnaõppes. - Jõustamine ja delegeerimine meeskonnatöös. - Meeskonnatöö planeerimine ja tööjaotus. - Suhtlemine ja kommunikatsioon meeskonnas. - Disainijuhtimise protsess ja meetodid, sh. loovmeetodid õppe aineteülesel korraldamisel. - Eneseanalüüs ja professionaalne areng meeskonnajuhi töö osana. Aine on tihedalt seotud põhipraktika läbimisega haridusasutuses. |
10 |
KOHUSTUSLIKUD EELDUSAINED |
Puuduvad, v.a. kui õpetajahariduse tudeng soovib omandada ettevõtlusõpetaja kõrvaleriala, mille puhul tuleb eelnevalt läbida ained “Ettevõtja praktiliste oskuste baaskursus I” ja “Ettevõtluspedagoogika”. |
11 |
ÕPPEAASTA, SEMESTER, ÕPPEVORM |
2017/2018 kevadsemester või 2018/2019 sügissemester auditoorne õppetöö ja iseseisev töö (meeskondades) |
12 |
OSA, MAHT |
- |
13 |
OSA(DE) LÕPPHINDAMINE/LÕPPHINDAMISED |
- |
14 |
VASTUTAV ÕPPEJÕUD (kui õppeainet viib läbi mitu õppejõudu, siis esitada kõigi (külalis) õppejõudude nimed) |
|
15 |
OSALEJATE PIIRARV |
Min 10, max 25 |
16 |
SIHTRÜHM JA ÕPPEAINES OSALEMISE EELTINGIMUSED |
Õpetajahariduse õppekavadel osalejad. Ettevõtlusõpetaja kõrvaleriala valinud üliõpilased peavad läbima eelnevalt aine “Ettevõtja praktiliste oskuste baaskursus I” ja “Ettevõtluspedagoogika” ning lõimima käesoleva aine läbimiseks vajalikud tegevused ainega “Põhipraktika” haridusasutuses 6 EAP mahus. |
17 |
SOOVITUSLIKUD EELDUSAINED |
“Ettevõtja praktiliste oskuste baaskursus I “, “Ettevõtluspedagoogika” |
18 |
ÕPETAMISE KEEL(ED) |
Eesti
|
19 |
ÕPIVÄLJUNDITE SAAVUTAMISEKS VAJALIKUD TEISED KEELED |
Inglise |
20 |
ÕPPETÖÖ MAHUD JA VORMID (kontaktõpe: loeng, seminar, praktikum, individuaaltund; iseseisev töö (sh e-õpe); praktika |
Lectures / loengud: 8 hours / tundi, seminars / seminarid: 32 (kaetud 16 h) hours / tundi, practicums / praktikumid: 16 (kaetud 4 h) hours / tundi, independent work / iseseisev töö: 100 hours / tundi |
21 |
VEEBIPÕHINE ÕPE |
Osaliselt jah |
22 |
TOIMUMISNÄDALAD |
|
23 |
AJAKAVA |
1. Sissejuhatav loeng. (4 h) 2. Kodutöö: Meeskonna moodustamine ja meeskonnaprojekti teema/probleemi valik ning tugitegevuste tegevuskava koostamine seminaril esitamiseks. 3. Loeng, seminar. (2+2) 4. Meeskonnatööna projekti sisutegevuste kavandamine ja elluviimise ettevalmistamine haridusasutuses põhipraktika raames 6 EAP mahus. 5. Loeng, seminar. (2+2) 6. Seminar, praktikum. (2+2) 7. Seminar, praktikum. (2+2) 8. Seminar. Projekti tulemuse ja isiklike arengukavade esitlus (sisaldab ka meeskonnatöö analüüsi). (4 h) 9. Seminar. Projekti tulemuse ja isiklike arengukavade esitlus (sisaldab ka meeskonnatöö analüüsi). (4 h) |
24 |
ÕPPEAINE KODULEHT |
|
25 |
RAAMATUKOGU AINEPAKETT (link) |
|
26 |
KOHUSTUSLIKUD ÕPPEMATERJALID |
Õppejõu(dude) koostatud materjalid, mis on kättesaadavad ainele registreerumisel. Lisaks valitakse koos õppegrupiga järgnevast loetelust üks raamat, mida loevad kõik õppijad ja mida ühiselt arutatakse, samuti peab igaüks lugema 2 raamatut soovitusliku kirjanduse nimekirjast (vt p 27) Vesso, S., Saue, K. Õnnelik meeskond. Tallinn: Äripäev, 2008, 223 lk. Lencioni, P. Viis põhjust miks meeskonnad ei toimi. Tallinn: Pegasus, 2008, 237 lk. Banfield, R. Design Leadership: How Top Design Leaders Build and Grow Successful Organizations. Beijing [etc.]: O'Reilly, 2016, 153 lk.Merholz, P., Skinner, K. Org Design for Design Orgs: Building and Managing In-House Design Teams. Beijing [etc.]: O'Reilly, 2016, 183 lk. |
27 |
SOOVITUSLIKUD ÕPPEMATERJALID |
Cohen, A.R., Bradford, D.L. Mõjutamine võimuta : kuidas juhtida inimesi, kes ei tööta sinu alluvuses? Tartu: Väike Vanker, 2006, 199 lk. Vadi, M. Grupid organisatsioonis. Tartu : Tartu Ülikooli Kirjastus, 2001, 214 lk. Sibbet, D. Visual teams: graphic tools for commitment, innovation & high performance. Hoboken : Wiley, c2011, 286 lk. Sibbet, D. Visual leaders: new tools for visioning, management, & organization change. Hoboken (N.J.) : Wiley, c2013, 229 lk. |
28 |
ISESEISEV TÖÖ (iseseisvate tööde loetelu ja juhised nende tegemiseks) |
4 kodutööd – millest osa valmistatakse ette individuaalselt, osa meeskonnatööna: 1. Kirjanduse läbitöötamine, toetamaks individuaalset arengut ja aine raames läbi viidavat meeskonnaprojekti (toimub läbivalt aine kestel); 2. Meeskonna moodustamine ja meeskonnaprojekti teema/probleemi valik ning tegevuskava koostamine seminaril esitamiseks: - Meeskonnaleping ja meeskonna oskuste kaardistamine - Projektiidee valik - Projektitöö tugitegevuste kavandamine (ajakava, rollid, ülesanded); 3. Meeskonnatööna projekti kavandamine ja elluviimise ettevalmistamine haridusasutuses põhipraktika raames 6 EAP mahus - Projektiidee ja praktikakoha/-kohtade valik - Projektitöö sisutegevuste kavandamine (ajakava, rollid, ülesanded); 4. Projekti tulemuse esitlus (sisaldab ka meeskonnatöö analüüsi)
5. Isiklik arengukava: õpileping iseenedaga, “mina kui juhendaja/tiimicoach”-esitlus, õpiobjektide metoodilise kogu loomine. Haridusinnovatsiooni magistriõppekaval õppijatel tuleb isiklik arengukava lõimida aine “Isiklik professionaalne areng” raames koostatud õpi- ja enesearenguplaaniga. |
ÕPIVÄLJUNDITE HINDAMINE
29 |
HINDAMISMEETOD(ID) (tasemetest, kontrolltöö, essee, uurimistöö, kirjalik eksam, suuline eksam, kirjalik arvestus, suuline arvestus, kodutöö esitus, ettekanne, esitus, etendus, referaat, kollokvium, kodulugemise vastamine). Kirjeldatakse iga hindamise kohta. |
HINDAMISKRITEERIUMID Kodutöö 1: - Kirjanduse läbitöötamine toimub läbivalt ainekursuse jooksul. Tulemused avalduvad ülejäänud kodutööde kirjalikult vormisamisel, sh viidatud kirjanduse nimekirjas.
Kodutöö 2: - meeskond on tähtaegselt komplekteeritud ning saavutatud on konsensuslik otsus meeskonnatöö projekti(de) ja seotud probleemipüstitus(t)e osas; - probleemistik on kirjeldatud lähteülesande vormis; - koostatud on meeskonnatöö tugitegevuste ajakava ning jaotatud rollid ning ülesanded; - iga meeskonnaliige on koostanud eneseanalüüsi, reflekteerides oma käitumist grupiprotsessides osalejana kodutöö 1 kontekstis.
Kodutöö 3: - kasutades erinevaid disaini tööriistu, on koostatud lähteülesandes kirjeldatud probleemistiku analüüs ning sellest lähtuvad järeldused edasisteks tegevusteks; - loovmeetodeid kasutades on töötatud meeskonnatöö tulemusena välja erinevad projekti(de) teostamiseks sobivad sisutegevuste alternatiivid vastavalt valitud praktikakoha iseärasustele; - alternatiivsetest lahendusvariantidest on meeskond konsensusliku otsusega valinud testimiseks sobiva(d); - lahenduse prototüüpimise faasi tulemused on kirjeldatud; - iga meeskonnaliige on koostanud eneseanalüüsi, reflekteerides oma käitumist grupiprotsesside osalejana kodutöö 2 kontekstis.
Kodutöö 4: - koostatud on tekstiline ning graafiliselt visualiseeritud kokkuvõte praktikaprojekti(de) läbiviimisest, sh probleemi(de) lõpplahendus(t)est ning kasutatud õpiobjektide metoodilisest kogust; - iga meeskonnaliige on koostanud eneseanalüüsi, reflekteerides oma käitumist grupiprotsesside juhtijana kodutöö 3 kontekstis.
Kodutöö 5: - iga meeskonnaliige on koostanud enda isikliku arengukava meeskonnajuhina arendamist vajavate pädevuste kohta. - Haridusinnovatsiooni magistriõppekaval õppijatel on isiklik arengukava lõimitud aine “Isiklik professionaalne areng” raames koostatud õpi- ja enesearenguplaaniga.
|
30 |
HINDAMISELE PÄÄSEMISE TINGIMUSED (tähtajad, kordushindamised jms) |
Lõpphinde saamise eelduseks on osalemine vähemalt 75% auditoorses töös ning 3 kodutöö esitamine. |
31 |
HINDAMISTULEMUSE KUJUNEMINE |
Mitteeristava hindamise aluseks on osalus kontakttundides vähemalt 75%, osalus meeskonnatöös ning kõigi kodutööde esitamine.
|
32 |
VÕLGNEVUSTE LIKVIDEERIMISE VÕIMALUSED |
Kokkuleppel vastutava õppejõuga. |